Loading

گزارش خبرنگار حوزه بورس

گزارش خبرنگار حوزه بورس

aks_3

به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، امیرحسین اسماعیل‌پور مدیرعامل «کارتن‌سازی ایران» ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به آخرین وضعیت صنعت بسته‌بندی در ایران عنوان کرد: در سال ۹۶ برای کاغذهای بسته‌بندی معادل به ۸۵۰ هزار تن تولید رقم خورد و این در حالی است که در سال جاری این میزان با افزایش ۱۵۰ هزار تنی روبه‌رو خواهد شد. در حال حاضر ۷۴ کارخانه بسته‌بندی در صنعت کاغذ وجود دارد که با ظرفیتی معادل با ۲ میلیون ۱۵۵ هزار تن تولید فعالیت می‌کند.

وی افزود: باوجود فعال بودن این کارخانه‌ها با ظرفیت ۵۰ درصدی و مشکلاتی درزمینهٔ تأمین خمیرکاغذ و آخال، اما تولید ورق کارتن در سال گذشته ۶۸۰ هزار تن و در سال جاری بالغ‌بر ۳۴۰ هزار تن تا این لحظه بوده است.

مدیرعامل کارتن‌سازی ایران بابیان اینکه از کل ظرفیت ۵۰۰ هزار تنی تولید معادل با ۳۴۰ هزار تن به‌عنوان تولید واقعی از سوی شرکت‌های کارتن‌سازی و بسته‌بندی محقق شده است، گفت: در ۵ ماه نخست امسال معادل ۱۶۰ هزار تن از تولیدات کارخانه‌ها به کشورهای مختلفی همچون گرجستان،‌ افغانستان، ترکمنستان، امارات، قطر، عراق، بحرین، روسیه، انگلیس و فرانسه صادرشده است که ناشی از استقبال محصولات ایرانی به دلیل اختلاف قیمت دلاری بوده که برای متقاضیان خارجی خرید کاغذ از ایران به‌صرفه بوده است.

اسماعیل‌پور با انتقاد از وضعیت صادرات و تأمین مواد اولیه مصرفی برای کارخانه‌ها بسته‌بندی داخل کشور عنوان کرد: افزایش صادرات در حالی به سود کشور تمام می‌شود که بتوان پیش از آن نیاز داخلی را تأمین کرد. تولیدکننده ایرانی همواره مجبور بوده به خاطر کاغذ کمتری که به دستش می‌رسد، در قبال سفارش‌های مشتریان داخلی تنها بتواند به یک‌سوم این تقاضا پاسخ دهد.

وی بابیان اینکه تمرکز اغلب صنایع بسته‌بندی در صنایع غذایی و مصرفی جامعه متمرکز می‌شود، افزود: از حدود دو ماه قبل صادرات کاغذ منع شد، اما دوباره این تصمیم به اجرا گذاشته‌شده است، هرچند صادرات می‌تواند برای کشور از ارزآوری خوبی برخوردار شود، اما برای صنایع داخلی در شرایط کنونی مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ به‌طور مثال وقتی مواد پلی‌اتیلن گران می‌شود و درعین‌حال کارتن و بسته‌بندی کالا نیز با افزایش قیمت مواجه می‌شود، فشار گرانی بر روی مصرف‌کننده نهایی در بازار با افزایش قیمت کالاهایی همچون آب‌معدنی یا تخم‌مرغ و… اجتناب‌ناپذیر است.

این مقام مسئول بابیان اینکه در سال ۹۶ به‌طورکلی ۳۹ هزار تن کارتن از ایران به سایر کشورها صادرشده است، افزود: حجم صادرات در نیمه اول امسال نیز بالغ‌بر ۲۳ هزار تن بوده که متأسفانه باقیمت‌های نازلی از سوی کشورهایی همچون عراق خریداری می‌شود. این در حالی است که طی مدت مذکور ۱۰ هزار تن کاغذ بسته‌بندی نیز به کشور واردشده است.